Sunday, November 04, 2012

DITUSUK DURI KAKTUS, HATI BERDARAH

Musim exam.Midterm.Done with Islam & Knowledge, and Microbiology. Alhamdulillah. Organic chem and Calculus waiting.This monday and friday respectively.Busy.Lectures, lab reports, assignments, exam, societies bla bla bla.I'm enjoying them because i know they are parts of my responsibilities.Gain knowledge for the sake of ummah. But sometimes, you just lost control of your own mind and heart.These two abstract things that always  messed up.Need super security to control 'them'.

Just like tonight,

This night, tak study o.chem sangat pon. Entah kenapa. Hati macam kacau. Because of 'something'.Something that i should blamed myself for it. Lalai dalam jaga hati.And banyak sangat dengar lagu kot hari ni.Lagha je jadinya -.-''

Masa jiwa tengah kacau tu, i scrolled up and down la dinding muka buku biru tu.Suddenly, nampak dan terbaca satu link yang my friend like.Without any hesitation, terus click and read the post.I thought, i'm strong enough.As strong as superman.but sadly,my heart cant bear that 'something' anymore.Tears burst out.Now, i knew, i'm not a superman.I'm not more than just a superchicken which dream to fly high.

The writing touched my heart.Into the deepest cell of it.Heartbeat out of control.Adrenaline rush.Eyes crying.Mind blowing.Knees shaking. I'm freezed in front of the laptop.Eyes glued on the writing. Intepreting and digesting each and every word.The meanings, the points, the messages flows into heart like a river.Can you see how 'thirsty' my heart to tazkirah and pengisian rohani? Baru teringat, minggu ni tak ada usrah.Tak pergi mana2 talk pon.Tak dengar ceramah sapa2 pon. All that i done is, busy dengan urusan dunia.Study macam nak gila sebab exam. Tengok, niat study pon macam dah lari sikit.Lupa nak tajdid selalu. Pulun buat report, prepare untuk presentation. Sampai lupa preparation untuk mati.Teruknya minggu lepas seminggu cuti ni :'(

Tapi Allah tu Maha Penyayang.No doubt.Kenapa aku cakap macam tu?

Aku percaya, Allah hadirkan saat tiba2 'jiwa aku kacau' tu sebab nak aku ingat semula pada Dia.Merayu dan meratap hanya pada Dia.Saat aku hampir2 layu dan hanyut. Saat hati mula nak tumbuh tompok hitam, DIA hantar satu 'pencuci' yang bersifat 'asid'.Tajam menghakis permukaan kotor di hati dan jiwa.Tapi kesannya memang bersih.Seumpama peluntur pada baju yang dikotori lumpur.

Tulisan yang berjaya mengalirkan air mata berharga itu biarlah rahsia.Bukan aku tidak mahu berkongsi.Aku cuma tak mahu kau tahu apakah 'something' yang dengan jayanya memporak perandakan hati kecil nan rapuh aku ini.Cukuplah aku dan Si DIA yang tahu.

Pesan aku buat diri dan kamu, hati-hatilah dengan hati. Perhatikan hati, jangan biar ia mati. Mujahadah memang payah. Tak usah mendabik dada konon sudah sehabis daya berusaha, padahal tak lebih dari tipu daya hati sendiri.Hati yang kau kata berwarna merah, sedangkan ianya sedang mereput dan hitam.Jom latih diri dengan amalkan 10 muwasafat tarbiyah. Sebagai panduan dan kayu ukur apa yang sebenarnya kita lakukan.Refleksi diri.Payah tapi bukan mustahil.

Ayat peransang jiwa, hati :

"Barangsiapa yang bersungguh-sungguh mencari keredhaan Kami, nescaya Kami akan menunjukkan mereka jalan-jalan Kami (jalan menuju keredhaan Allah)" (Al-Ankabut: 69)



3 'bayi' kaktus yang aku 'bela'.Buat penyejuk mata, penawar gundah.Melihat ciptaan Tuhan yang unik dan indah ini bisa melunturkan hati yang kadang kala meledak amarah. Duri dalam keindahan itu umpama pagar dari segala 'marabahaya'.Analogi terbaik untuk seorang wanita.

Entah mengapa aku menulis tentang ini.Mungkin cuma mahu khabarkan pada kamu, supaya berhati hati dengan hati kamu itu.

Air mata: penyubur hati,penawar duka.Adakalanya buih kekecewaan yg menghimpit perasaan& kehidupan ini.Air mata taubat padamkan api neraka - Fedtri Yahya 3/11/12

No comments:

Post a Comment