Thursday, October 13, 2011

BOOK : BUMI CINTA by Habiburrahman El-Shirazy

In The Name of Allah The Most Gracious The Most Merciful

Assalamualaikum :)


TAJUK : BUMI CINTA
PENULIS : HABIBURRAHMAN EL-SHIRAZY
PENERBIT : AR-RISALAH
HARGA : RM 25.90 ( semenanjung ) / RM 27.90 ( sabah/sarawak)
MUKA SURAT : 722

'' Apa yang akan berlaku jika seorang graduan lulusan agama , bernama Muhammad Ayyas , hidup di negara yang amat menjunjung tinggi seks bebas dan pornografi , iaitu Russia ?  Adakah iman dan kehormatannya dipertaruhkan demi memenuhi hasrat duniawi gadis - gadis muda Moskow , yang kecantikan mereka tiada taranya ?? ''




cerita tentang bagaimana seorang Muhammad Ayyas , pemuda dari Indonesia dan juga  lulusan sebuah university di Madinah yang berkelana sampai ke bumi Moskow , Russia demi menyiapkan tugasan tesisnya.Terpaksa se'apartment' dengan 2 orang gadis Rusia.Satunya bernama Yelena , pelacur kelas atasan yang terkenal di Moscow ( mulanya Ayyas mengenalinya sebagai seorang yang bekerja di agen pelancongan ) dan seorang lagi Linor , gadis Rusia yang kelihatan dingin. Linor adalah penyiasat ejen Mossad yang bertanggungjawab atas banyak kekejaman di bumi Moskow.

pelbagai ujian terpaksa ditempuh Ayyas selama beberapa bulan di bumi Moskow.Bukan saja ujian kedinginan musim sejuk yang bisa  membekukan tulang , tapi ujian iman itu yang paling hebat.Andai iman senipis kulit bawang , pasti tergelincir ke lembah hina dan nista itu .Namun syukur , rahmat Allah itu ada buat hambanya yang mencari dan meminta :) ..dan itu sesuatu yang pasti.sangat pasti

dan sungguhlah , hidayah petunjuk itu Allah SWT yang memegangnya..sama seperti hati manusia.Di pengakhiran cerita , Linor itu rupanya anak Palestin.Tiada setitis pon darah Yahudi dalam pembuluh darahnya seperti yang dimomokkan oleh sang ayah angkat sedari kecil.Dia adalah anak kepada doktor Salma Abdul Aziz yang syahid sewaktu bertugas di kem Sabra dan Shatilla yang turut meragut jutaan nyawa lain.Hanya manusia tidak berperasaan yang tidak akan ngeri dengan bagaimana sadisnya kematian Salma :

''tudung putih penutup kepalanya tercampak tidak jauh dari tubuhnya.Gamisnya koyak rabak.perutnya pecah dan isinya terburai.Dahinya kelihatan lebam akibat pukulan benda keras.Yang paling membuatkan bulu tengkuknya tambah berdiri ialah dada perempuan itu yang hancur dan payudaranya seperti disayat sayat sampai hancur luluh''   ..

Linor dipelihara oleh Ekaterina , perempuan Yahudi yang akhirnya memeluk Islam.Linor juga mengucap 2 kalimah syahadah setelah bertaubat dari perbuatan silamnya.Linor akhirnya menemui kematian yang boleh dikatakan Husnul Khatimah sejurus 'meminang' Muhammad Ayyas untuk dijadikan pendamping hidup.Dia ditembak sebaik keluar dari apartment Ayyas.Mungkin oleh ejen Mossad yang sudah lama memburunya.

Yelena si pelacur atasan itu juga kembali ke fitrah asal.Pegangan tidak percaya kepada kewujudan Tuhan yang dipegangnya sekian lama ternyata salah sama sekali.Dia bertaubat dan memeluk Islam di masjid dengan bersaksikan ribuan jemaah.Seterusnya bernikah dengan Devid yang juga baru kembali ke jalan Islam yang sebenar setelah lama bergelumang dosa di bumi Moskow.Hidayah yang sampai di sebalik ujian getir yang hampir mengorbankan nyawa Yelena ternyata membawanya kepada cahaya keIslaman.

-------------------------------------------------

overall , of course la cerita ni menarik.Kalau tak , takdak maknanya i nak tulis panjang-panjang ni haa..HAHA.Besides membaca , boleh jugak belajar bahasa Rusia even tak reti nak pronounce dengan betul.Main sebut je sesuka hati Doraemon.Kui3.

so , 

ladies and gentlemen , just go to the nearest bookstores and get this book for your own.Its worth.Believe me :)

by the way , this book is not the latest masterpiece by Habiburrahman elShirazy .This one was first published in june 2010.But well , its better late than never right ? hehe.Just buy and read it.

thats all
adios and wassalam


errr , bila nak start kerja ni ? 8 hari dah duduk rumah.Cuti yang agak TIDAK produktif..okey ! shame on me  then -.-''

2 comments:

  1. sound so so interesting...teringin jugak nak bace!!!

    ReplyDelete
  2. memang interesting wahai shahnon..pi beli..haha :D

    ReplyDelete