Tuesday, January 11, 2011

TAK SEMUA KITA BOLEH

In The Name of Allah The Most Benevolent The Most Merciful


assalamualaikum :)

herm..just want to share something.may this story can motivate all the readers and myself..this is my bedtime story for tonight =D

tersebutlah alkisah....

Kalau mereka boleh , aku pon boleh.Begitulah prinsip hidup yang dipegang oleh seorang pemuda.Pantang dicabar , dia akan menyahut apa juga cabaran yang dihadapkan kepadanya.

satu hari dia hendak menyeberang sungai.Malangnya , tiada jambatan atau titi yang boleh digunakan.

dia berlegar-legar di sepanjang tebing mencari ikhtiar untuk menyeberang.Tiba-tiba dilihatnya sebatanag kayu kecil merintangi sungai itu dari tebing sebelah sini hingga ke seberang sana.

bolehkah aku menyeberang sana dengan menjadikan kayu sekecil ini sebagai titi ??? Dia berfikir

Tiba-tiba dia terpandang sekumpulan semut sedang merayap di atas batang kayu itu.Lantas dia mendapat idea.Jika berpuluh-puluh ekor itu boleh meniti di atas sebatang kayu itu , mengapa aku tidak boleh ? bukankah aku cuma seorang ? Kalau mereka boleh , aku pon boleh.Begitu detik hatinya.

Tanpa berlengah - lengah lagi dia pon melangkah di atas batang kayu yang kecil itu.Debushh ! Dia jatuh ke dalam sungai

Moral of story : ukur baju di badan sendiri.Meneladani orang lain tidak salah , tetapi perlu diseimbangkan dengan mengenal diri sendiri dahulu.Ini akan mengelakkan diri kita daripada bersikap sama ada terlalu yakin atau tidak percaya akan diri sendiri.

sekian.Adios and wassalam  :)

No comments:

Post a Comment